23 Października 2015 godz. 20:00 | Teatr Mały w Tychach, ul. ks. kard. Hlonda 1, 43-100 Tychy
Tegoroczną, IX edycję festiwalu jaZZ i okolice / jaZZ & beyond 2015 określa motto: etno inspiracje, brzmienia nowe i źródłowe / jaZZ & beyond Improvised Music Festival 2015: ethnic heritage, new sounds and roots music. W ramach tej edycji festiwalu jest realizowany projekt specialny - spotkanie tradycyjnej polskiej muzyki ludowej, rodem z Podhala, z jazzem, a dokładnie z jassem - trójmiejską interpretacją muzyki improwizowanej. Premierowy projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury i nosi nazwę:
Tymon Tymański i Krzysztof Trebunia-Tutka: Pieśni Zbójnickie.
skład zespołu:
Krzysztof Trebunia-Tutka- śpiew, skrzypce, koza podhalańska,fujary, dwojnica, trombita, róg,
z zespołem:
Anna Trebunia-Tutka- śpiew, skrzypce
Łukasz Miętus- śpiew, skrzypce, altówka
Marcin Trebunia-Tutka- śpiew, dwojnica, fujara, basy podhalańskie
Tymon Tymański - śpiew, gitary
Irek Wojtczak - saksofony, klarnet basowy
Adam Żuchowski - kontrabas
Roman Ślefarski - perkusja
koordynacja projektu: Fundacja Jazz i Okolice.
Bilety: 40 zł
„Pieśni Zbójnickie”
Spotkanie dwóch światów i dwóch artystycznych osobowości: twórcy pielęgnującego tradycje ludowe ( muzykę, śpiew, taniec, gwarę, przekaz tradycyjnych wartości ) oraz charyzmatycznego jazzmana (kontrabasisty, gitarzysty, wokalisty, tekściarza i radiowca ) połączonych ideą zachowania dziedzictwa kulturowego Podtatrza w nowym wymiarze.
Podstawą i sednem projektu są tradycyjne pieśni góralskie o charakterze zbójnickim. Ich treść odnosi się do poszukiwania sprawiedliwości, umiłowania honoru i wolności oraz specyficznej filozofii życia. Zbójnicki „hyr” miał także romantyczny wymiar, stąd obecność pieśni o charakterze lirycznym i tematyce miłosnej, które dopełniają obrazu losów zbójnickich, utrwalonych przez tradycję. Opracowanie pieśni zbójnickich w niespotykanej dotąd odsłonie i z nową energią dwóch muzycznych żywiołów, pozwoli na dotarcie nie tylko do odbiorcy świadomego wartości kultury ludowej, ale i do mniej wyrobionego, początkujacego melomana.
Krzysztof Trebunia-Tutka jest artystą tworzącym w duchu kontynuacji góralskiego
dziedzictwa przodków. Jego specjalnością są adaptacje tradycyjnych utworów ludowych oraz własne kompozycje i teksty inspirowane góralszczyzną. Uczestniczył w wielu udanych eksperymentach muzycznych (m.in. z Twinkle Brothers, A.Sherwood, A.Cronshaw, zespołem Ordo Sakhna z Kirgizji, W.Kiniorskim, K.Ścierańskim, K.Herdzinem, M.Kulentym, Wojciechem
Waglewskim i VOO VOO) i projektach z chórami i orkiestrami symfonicznymi- zawsze z poszanowaniem i hołdowaniem tradycji góralskiej.
Charakter projektu „Pieśni Zbójnickie” wynika przede wszystkim ze spotkania odmiennych muzycznych światów jakimi są jazz i muzyka Podhala. Natomiast w naszym przekonaniu, jest to niepowtarzalna okazja aby dotrzeć z muzyką Podhala do odbiorcy, który szuka w muzyce nowych wyzwań, którego muzykalność określają kontrasty i dysonanse, z jednej strony związane z poszukiwaniami nowych form do improwizacji, a z drugiej takich, które stanowią swoistą metaforę ducha wolności artystycznej. Wolności, która nie zna barier i poszukuje wciąż nowych inspiracji dla jeszcze pełniejszego jej wyrażenia. Spotkanie dwóch żywiołów artystycznych, w osobach Krzysztofa Trebunia-Tutka z zespołem góralskim i Ryszarda Tymona Tymańskiego z jazzmanami, wydaje się tym bardziej cennym. Muzyka łączy elementy nizinne z wysokimi, swoisty folk współczesnego miasta (a także Kaszub, skąd wywodzą się wszyscy jazzmani) z tradycyjną muzyką Podhala i Górali.
RYSZARD TYMON TYMAŃSKI - kompozytor, gitarzysta, kontrabasista jazzowy, wokalista, producent, wydawca i autor tekstów różnych. Założyciel Miłości (1988) -najważniejszego zespół polskiego jazzu lat 90-tych. Początkowo free jazzowa, po odejściu Mazzolla i Tomasza Gwincinskiego, formacja z Mikołajem Trzaską, Maćkiem Sikałą, Leszkiem Możdżerem i Jackiem Olterem w składzie święciła triumfy na klubowych scenach i w corocznych ankietach aż do końca lat 90., czterokrotnie z rzędu wybrana najlepszym zespołem jazzowym roku i ogłoszona najlepszą grupą dekady (ankiety czytelników i krytyków magazynu "Jazz Forum"). Miłość, rozwiązana w lecie 1992 roku, nagrała w sumie sześć albumów, w tym dwa z udziałem legendarnego amerykańskiego trębacza grupy Art Ensemble Of Chicago, Lestera Bowiego. W międzyczasie w 1992 roku Tymański założył alternatywno-rockowe Kury, w składzie którego znaleźli się m. in. wybitny perkusista Jacek Olter i znakomity gitarzysta Piotr Pawlak. W szeregach Kur na przestrzeni 11 lat działalności pojawili się również Ania Lasocka (Kobiety), klarnecista Mazzoll, Jacek Stromski (Apteka, Skakanka), Rory Walsh (Medicine Sunday) oraz Kuba Staruszkiewicz (Pink Freud). Grupa nagrała trzy płyty oraz wydała jeden oficjalny bootleg koncertowy. Szczególnie druga płyta Kur, głośny "P.O.L.O.V.I.R.U.S.", cieszyła się wielką estymą polskich słuchaczy i krytyków i nagrodzona została szeregiem nagród (m. in. Fryderyk '98 i Machiner '98). Oprócz prowadzenia swych dwóch sztandarowych formacji Tymański udzielał się również i wydawał płyty jako lider lub członek grup Tymon i Trupy, Czan, NRD, The Users i Masło grupa Tymon & Transistors oraz improwizujący Tymański Yass Ensemble z Antonim "Ziutem" Gralakiem (Tie Break, Graal, Yeshe) i Polish Brass Ensemble, nagrały swoje debiutanckie płyty w jego prywatnym Biodro Studio ("Wesele", zawierające ścieżkę dźwiękową do filmu Wojtka Smarzowskiego o tym samym tytule oraz "Jitte", stanowiące ciekawą kontynuację tradycji trójmiejsskiej sceny yassowej). Na jesień 2011 przygotowuje premierę płyty formacji JazzOut, w nowoczesnej - elektroyassowej - formie trawestującą dokonania amerykańskiego pianisty jazzowego Theloniousa Monka.
Projekt specjalny dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura - Interwencje".